New Holland op de variator-tour!

De variator in de 45 pk sterke Boomer lijkt qua principe op de Variomatic van de voormalige Daf personenauto. De chauffeur kiest eerst met een hendel de rijrichting en regelt vervolgens met een pedaal zowel de snelheid als de toeren. De verhouding in die mix regelt de Boomer via elektronica. Bij aftakaswerk is het toerental met een handgas vast te zetten. De trekker versnelt bij vol intrappen van het pedaal met grote gedrevenheid en is in een mum van tijd op z’n top van 30 km/h. Bij loslaten van het pedaal remt hij met even zoveel gedrevenheid weer af. De chauffeur bepaalt echter zelf met de voet het karakter dat hij ervaart en kan kiezen uit drie trajecten: 0-10, 0-20 en 0-30 km/h. De slag van het pedaal past dan bij het werk dat de trekker doet.

Efficiënte techniek
De variator in de Boomer gebruikt een ketting in plaats van een V-snaar en komt van de Duitse firma Reimes. Het is een variant op Van Doorne’s VDT, de duwschakelband-opvolger van de Variomatic. Deze VDT zit als automaat al in veel kleine personenauto’s. ‘De grote truc’ van een variator is het feit dat de ketting traploos iedere positie aan kan nemen van vlakbij het hart tot helemaal naar buiten. De andere poelie doet gelijktijdig het omgekeerde, waardoor het totale bereik zonder verlies aan vermogen groot is. New Holland praat al over een trekker met ‘Easy Drive’ tot 115 pk eind dit jaar.

Voor informatie en de perfecte deal klik hier voor onze contactpersonen.